
DOBRÁ SPRÁVA🥳🚲🚶♀️ V parlamente bola schválená novela Zákona o cestnej premávke, na ktorú sa roky čakalo. Jednoznačnou zhodou bo…
DOBRÁ SPRÁVA🥳🚲🚶♀️
V parlamente bola schválená novela Zákona o cestnej premávke, na ktorú sa roky čakalo. Jednoznačnou zhodou bolo schválené skutočné zlepšenie podmienok pre pešiu a cyklistickú dopravu. ✊
Ďakujeme kolegom z Cyklokoalícia, ktorí sa tomuto dlhodobo venujú a aktívne posúvajú veci vpred! 💚 A o aké konkrétne zlepšenia ide? Dozviete v poste Cyklokoalície nižšie. 👇
VEĽKÝ DEŇ PRE DOPRAVU NA SLOVENSKU
Dnes bola v parlamente schválená novela Zákona o cestnej premávke, na ktorú sa roky čakalo a ktorá výrazne prispeje k tomu, aby sa Slovensko stalo dopravne civilizovanou krajinou. Teší nás, že poslanci sa inšpirovali balíkom návrhov, ktorý sme zverejnili na stránke https://zakon.cyklokoalicia.sk a prijali väčšinu z jeho bodov. Po rokoch tak z parlamentu jednoznačnou zhodou prichádza skutočné zlepšenie podmienok pre pešiu a cyklistickú dopravu. Čo sa konkrétne mení?
👉 Upravuje sa prednosť cyklistov a automobilov vo viacerých situáciach. V praxi ide najmä o prednosť cyklistu na cyklotrase vedúcej popri ceste pred odbočujúcimi autami, čo doteraz platilo len na namaľovanom pruhu. Táto technická zmena je mimoriadne dôležitá pre navrhovanie funkčnej cyklistickej infraštruktúry po vzore zahraničných miest.
👉 Ruší sa paušálne povolenie parkovať na chodníku, okrem miest, kde to povoľuje značenie. Toto nezmyselné opatrenie, ktorý malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť.
👉 Spresňuje sa minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca na konkrétnu vzdialenosť, hoci len so slovkom „spravidla“. Pri rýchlosti do 50 km/h na 1 meter, nad 50 km/h na 1,5 metra.
👉 Osobám, ktoré sprevádzajú na bicykli alebo vezú v sedačke deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku, pokiaľ tým neobmedzia ani neohrozia chodcov. Upravuje sa tak doterejšie nelogické znenie, kedy malé dieťa mohlo ísť po chodníku, ale jeho rodič už len vedľa na ceste.
👉 Do zákona sa dopĺňajú pravidlá premávky na Bicyklovej ceste, ktorá je v zákone novinkou. Cyklisti môžu takúto cestu využívať v celej šírke v svojom smere jazdy. Umožňuje povoliť na nej jazdu áut, ale len rýchlosťou 30 km/h, pričom cyklisti majú prednosť.
👉 Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa umožňuje jazda vedľa seba, čo umožňuje bezpečnejšie predchádzanie najmä športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne.
Ďakujeme všetkým 133 zo 134 poslancom, ktorí dnes za tieto zmeny hlasovali a posunuli Slovensko aj v doprave do 21. storočia. Podpora všetkých strán naprieč politickým spektrom nie je častá a o to vzácnejšie je toto číslo. Špeciálne patrí vďaka predkladateľovi zákona Radovan Sloboda – žijem športom spolu s poslancami Romanou Tabak, Milošom Svrčekom a Jurajom Šeligom. Rovnako ďakujeme Polícii SR, ktorá návrhy pred predložením do parlamentu prerokovala a odobrila.
Podarilo sa nám dosiahnuť výrazný posun vpred, udržateľnú mobilitu na Slovensku ale čakajú ďalšie výzvy, ktoré stoja množstvo času a peňazí. Ak chcete podporiť našu činnosť, môžete tak urobiť na cyklokoalicia.darujme.sk/prispejem/. Ďakujeme! autor správy a foto Greenpeace Slovensko on Facebook