VÍTAME ZÁUJEM O RODINY V PÁSME CHUDOBY, NO VARUJEME PRED EXPERIMENTMI 👉🏻 Dane a odvody majú byť jednoduché. Fakt, že na prvú ča…

VÍTAME ZÁUJEM O RODINY V PÁSME CHUDOBY, NO VARUJEME PRED EXPERIMENTMI

👉🏻 Dane a odvody majú byť jednoduché. Fakt, že na prvú časť daňovo-odvodovej reformy potrebujú rodiny osobitnú príručku, však ukazuje, že nejde o jasné systémové zmeny, ale o sumár čiastkových riešení.

👉🏻 Hoci rodiny treba bezpochyby podporovať, tieto zmeny môžu naraziť na problém, že sa v ďalších obdobiach budú znova meniť.

👆🏻 Prezentácia reformy správne poukázala na fakt, že priveľa rodín s deťmi je ohrozených chudobou. KDH preto oceňuje zvýšenie daňového bonusu. Za prínosnú považujeme aj myšlienku zjednodušeného poskytovania služieb pre deti s paušálnou platbou odvodov a daní za také služby.

👆🏻 Myslíme si však, že úlohou štátu nie je plniť sny organizáciou krúžkov a rekreácie, ale vytvoriť prostredie pre prosperitu rodín, komunít a obcí.

✅ Pomáhať z centrálnej úrovne je správne vtedy, ak je to nevyhnutné. Ak je možné takto šetriť výdavky, ešte väčšiu časť prostriedkov treba ponechať rodičom, ktorí najlepšie vedia, ako ich uplatniť v prospech detí. Na rozdiel od predstaveného riešenia rodičom podľa nás nevznikajú administratívne náklady na IT systém štátnej „darčekovej karty“, armádu účtovníkov, kontrolórov a konzultantov.

➡️ Je poľutovaniahodné, že návrh počíta viac s navýšením príjmov štátnej kasy, než so šetrením výdavkov. Takto sa podľa nás nedosiahne sľub strany OĽANO – NOVA – KÚ – ZMENA ZDOLA nezvyšovať celkové daňové a odvodové zaťaženie ľudí a firiem.

❗️ Úplne nevhodné je aj prenášať váhu prerozdeľovaných financií na centrálnu úroveň. Samosprávy sú občanom oveľa bližšie a dokážu lepšie nasmerovať prostriedky.

➡️ Podobne mohla časť navrhovaného krytia smerovať na zvýšenie percent daňovej asignácie, známe tzv. 2% z daní. Občania sami najlepšie vedia, ktoré organizácie v rámci ich komunít potrebujú podporu najviac. To je pravá subsidiarita – riešiť problém najbližšie k miestu, kde vzniká. Tým miestom obvykle nie je ministerstvo financií.

👆🏻 Viac ako šestina všetkých výdavkov pôjde na vrub samosprávy. Podpora rodiny na úkor samosprávy je nepochopenie potrieb rodiny, ktoré samospráva napĺňa. Jasle, škôlky, školy, šport, kultúra a ďalšie. Napríklad drvivú väčšinu športovísk a kultúrnych stánkov majú v správe miestne a regionálne samosprávy.

👆🏻 Osobitne starostovia a primátori podľa nás lepšie poznajú problémy rodín, preto im vedia veľmi účinne pomôcť. Štát im má na to vytvoriť podmienky, nie im ešte odobrať prostriedky. S obcami, mestami a krajmi tento krok zníženia ich podpory v prospech nového balíka nikto nekomunikoval.

➡️ Ako zlý vtip označujeme vyšší odvod z hazardu na financovanie krúžkov detí. Celé Slovensko bojuje proti hazardu a minister financií dáva prevádzkovateľom hazardu do rúk žolíka, ktorým budú vydierať samosprávy: ak zakážete hazard na území mesta, bude menej peňazí na krúžky detí. Hazard ničí rodiny, preto cez hazard rodinám nepomáhajme.

👉🏻 70 eur na krúžky a doučovanie môže byť diskriminačné, pretože kým v mestách to deti bez problémov vyčerpajú, v obciach sú možnosti na výber krúžkov obmedzené. Tiež chceme upozorniť, že návrh zabúda na jasné riešenia pre rodičov detí s postihnutím.

👉🏻👉🏻 Celé zhodnotenie, kde sa venujeme aj štvrtine nárastu výdavkov (financovanej paušálnou daňou z poskytovaných služieb), ako aj snahe o vyššiu efektivitu štátnych podnikov nájdete TU: https://kdh.sk/kdh-k-danovo-odvodovej-reforme-vita-zaujem-o-rodiny-v-pasme-chudoby-no-varuje-pred-experimentmi/

Nutná je dôkladná diskusia, aby reforma bola akceptovaná a udržateľná aj v ďalších volebných obdobiach.

📷 TASR

Autor správy, foto a správu publikoval KDH on Facebook Zdroj Read More

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *